TRENUJ Z GŁOWĄ!

Zalety treningu

Nic tak nie buduje odpowiednich relacji między czworonogiem a jego opiekunem, jak godziny spędzone na wspólnym treningu. Większość psów ma silną potrzebę bliskiej współpracy z człowiekiem. Wszystkie wymagają stymulacji umysłowej i powiedniej aktywności. Ćwiczenie z pupilem, niezależnie czy mamy zamiar startować na zawodach, czy robimy to tylko dla rekreacji, pozwoli nam te potrzeby w pełni zaspokoić, o ile wybierzemy właściwy sport. Warto dostosować go do możliwości i potrzeb naszego zwierzęcia. Przy okazji unikniemy wielu niepożądanych zachowań, wynikających z nudy i frustracji psa.

Poza sferą psychiczną, trening wpływa pozytywnie na cały organizm czworonoga.  Zwiększa się odporność na wysiłek, poprawia funkcjonowanie i odżywienie mięśni, rośnie ich masa, a redukuje się tkanka tłuszczowa. Wzrasta sprężystość oraz elastyczność torebek i wiązadeł stawowych. Stawy zwiększają lub zachowują pełny zakres ruchu. Regularny wysiłek fizyczny wpływa pozytywnie na uwapnienie i gęstość kości, co na bardzo duże znaczenie u psów starszych. Cały aparat ruchu psa zachowuje dłużej sprawność.

Treningi powodują obniżenie tętna spoczynkowego, spadek ciśnienia krwi, wzrasta pojemność minutowa serca, a układ krążenia zyskuje zdolność lepszego reagowania na obciążenie i szybciej powraca do wyjściowego poziomu po zakończeniu pracy. Znacznie zwiększa się pojemność płuc, lepsze wykorzystanie wdychanego tlenu i zwalnia się rytm oddechowy. Mięśnie i inne organy są lepiej ukrwione, dzięki czemu docierają do nich wszystkie niezbędne substancje odżywcze i usuwane są toksyny powstałe w wyniku zachodzących w nich reakcji chemicznych.

Ćwiczenia mają również bardzo pozytywny wpływ na układ nerwowy. Poprawia się pamięć ruchowa, wzrasta szybkość reakcji. Stosując odpowiednie ćwiczenia, jesteśmy w stanie zmniejszyć lub doprowadzić do całkowitego zaniku zaburzeń równowagi i koordynacji ruchowej. Regularnie trenujący pies uczy się chętniej i szybciej, potrafi sobie dawać radę ze stresem oraz zachować opanowanie w nowych, nietypowych sytuacjach.

Wysiłek fizyczny wpływa korzystnie także na układ trawienny. Przyspiesza przemianę materii, dzięki czemu organizm lepiej wykorzystuje substancje odżywcze, nie ma potrzeby magazynowania energii w postaci tkanki tłuszczowej, a wręcz przeciwnie – wykorzystuje odłożoną, jako źródło energii. Oczywiście, o ile nie otrzymuje nadmiaru kalorii w ciągu dnia.

Jak widać regularne treningi mają bardzo pozytywny oraz kompleksowy wpływ na organizm psa. Jednak powinny być przemyślane i dostosowane do możliwości zwierzęcia. Nadmierne obciążenia, szczególnie o psów młodych, starszych, otyłych i takich, które do tej pory nie miały styczności z daną aktywnością fizyczną, mogą doprowadzić o poważnych kontuzji. Zbyt duża intensywność może doprowadzić do spadku motywacji u psa. Dlatego, jeżeli zaczynasz przygodę z ćwiczeniami najlepiej skorzystaj z pomocy doświadczonego trenera oraz pamiętaj o przestrzeganiu pewnych reguł.

Rozgrzewka – obowiązkowo przed treningiem!

Odpowiednio przygotowany do wysiłku organizm to nie tylko lepsze wyniki, ale także mniejsze ryzyko kontuzji. Niestety bardzo wiele osób pomija rozgrzewkę zarówno u swoich psich sportowców, jak i podczas własnych treningów. Jednym szkoda czasu, inni nie widzą sensu w wykonywaniu ćwiczeń niezwiązanych bezpośrednio z daną dyscypliną. Tymczasem krótka, bo trwająca od 5 do 10 minut, rozgrzewka pozwoli w bezpieczny sposób przejść do właściwego treningu lub zawodów. Dodatkowo może stać się rytuałem przedstartowym, co pozwoli psu i przewodnikowi zniwelować stres oraz skoncentrować się na starcie.

Prawidłowo przeprowadzona rozgrzewka powinna rozgrzać mięśnie i zawierać ćwiczenia rozciągające. Zaczynamy jednak od spokojnego, smyczowego spaceru, który pozwoli w naturalny sposób przygotować układ ruchu psa oraz załatwić potrzeby fizjologiczne. Potem rozgrzewamy mięśnie, wykorzystując kilka prostych ćwiczeń (rozciąganie „zimnych” mięśni może je uszkodzić). Przed treningiem unikamy rozciągania mechanicznego, a wykorzystujmy kilka sztuczek zawierających elementy stretchingu.

Rozgrzanie mięśni

Moim ulubionym ćwiczeniem są obroty przypominające gonitwę psa za ogonem. Wykonane dynamicznie świetnie pobudzają mięśnie do pracy, przy okazji delikatnie rozciąga kręgosłup. Podobnie jak „ósemka”, czyli slalom między nogami. Zwykłe zmiany pozycji (siad/waruj i waruj/stój) to kolejne proste ćwiczenie pozwalające rozruszać mięśnie. Podobnie jak szukanie pozycji przy nodze lub kręcenie na misce (przednie łapy na podwyższeniu tył pracuje), czyli podstawowy element obedience. Świetnie pobudza do pracy przywodziciele i odwodziciele ud. Przydatne są też proste sztuczki, takie jak suseł (poproś), taniec (obroty na tylnych łapach), przysiad (pies wstaje z „susła” opierając przednie łapy na ręce opiekuna i wraca do pozycji wyjściowej).

Rozciąganie przedtreningowe

Mięsień rozciąga się dopiero po kilkunastu sekundach, dlatego w każdej pozycji pies powinien wytrwać minimum 20 sekund. Unikam mechanicznego unieruchomienia kończyn, by w wyniku ekscytacji, ich nie uszkodzić. Zamiast tego wykorzystuję kilka sztuczek, takich jak ukłon (przednie łapy na ziemi, tylne wyprostowane), żabę (pies leży z łapami wyciągniętymi do tyłu), przybijanie piątki, a kuku (przednie łapy na ręce, głowa psa pod nią). Doskonałym ćwiczeniem rozciągającym jest wyciąganie psa w pozycji stojącej, tak, by stojąc na tylnych łapach uniósł jak najwyżej głowę. Zwierzę powinno opierać przednie łapy na ręce lub korpusie opiekuna, by zachować równowagę. Można też wykorzystać skręty głowy wzdłuż kręgosłupa, gdy pies stoi na wszystkich kończynach.

Inne formy rozgrzewki

Najbardziej lubię przed treningiem rozruszać psa na bieżni. Dzięki możliwości kontroli tempa, mogę odpowiednio przygotować całe ciało wykorzystując naturalny dla niego ruch. Oczywiście nie narzucam wysokiego tempa. Czasem wykorzystuje elementy treningu fit paws. Szczególnie warty polecenia jest „spacer sensoryczny”, czyli przechodzenie po poduszkach z wypustkami oraz cavaletti (chodzenie nad tyczkami ustawionymi na różnych wysokościach). Innym sposobem jest wykorzystanie specjalnej techniki masażu, która pozwala rozgrzać i rozciągnąć mięśnie.

Zalety rozgrzewki:

– mniejsze ryzyko kontuzji – dzięki odpowiednio rozgrzanym mięśniom, ścięgnom, wiązadłom i stawom nasz organizm jest przygotowany do wysiłku fizycznego

– lepsze wyniki podczas treningu właściwego lub zawodów – rozgrzane mięśnie i ścięgna pozwolą nam na efektywniejsze ćwiczenia oraz zwiększenie wydolności organizmu

– równy oddech i tętno – rozgrzewka rozciąga płuca, przez co zwiększa zdolności oddechowe oraz przyspiesza krążenie krwi i bicie serca, przygotowując oba organy do wysiłku fizycznego

Rozgrzewka zajmuje zaledwie kilka minut i nie wymaga specjalnych umiejętności, ani sprzętu. Nie potrzeba także dużo miejsca, a posiada za to wiele zalet. Kiedy zrobimy z niej rytuał przedstartowy, od którego będziemy rozpoczynać każdy trening i każde zawody, pozwoli nam i psu zniwelować stres przed startem. Ale jej główna zaletą jest fakt, że zmniejszamy ryzyko kontuzji. Dlatego warto poświęcić te kilka minut przed każdą aktywnością psa, by dłużej cieszyć się jego zdrowiem.


Rozciąganie po treningu

To kolejny, pomijany element treningu, zarówno wśród ludzi, jak i psów sportowych. Sam przez wiele lat bagatelizowałem znaczenie rozciągania, czego skutki odczuwam do dziś. Dlatego dbam o to u swoich psów, co przekłada się na ich stan zdrowia. Bo systematyczne praktykowany stretching to nie tylko szereg korzyści w sporcie, ale również w codziennym życiu. Oto kilka z nich:

Zwiększona elastyczność

Ciało psa, podobnie jak nasze, z wiekiem traci swoją elastyczność. Dzieje się tak, ponieważ mięśnie stają się coraz krótsze i wzrasta ich napięcie. W efekcie zmniejsza się zakres ruchu, co skutkuje zwiększeniem ryzyka urazów ścięgien, więzadeł, stawów i wszelkich tkanek miękkich. Chcąc spowolnić ten proces oraz uniknąć kontuzji naszego psa, powinniśmy dbać, by zachował pełny zakres ruchów. Tym bardziej, że usztywnienie organizmu zmniejsza jakość przepływu płynów w ciele podczas wysiłku fizycznego.

Lepsze krążenie krwi

Poprawne krążenie krwi, która jest dostarczycielem wszelkich substancji odżywczych, przyspiesza regenerację powysiłkową, likwiduje stany bólowe i zapewnia poprawę ogólnej kondycji organizmu. Ma także korzystny wpływ na rozrost komórek, funkcjonowanie narządów, obniża tętno, dzięki czemu serce nie musi ciężko pracować. Ciśnienie krwi będzie równomierne, bo dobrze rozciągnięte mięśnie zapewnią jej sprawny przepływ.

Silniejsze mięśnie

Skoro rozciąganie ma duży wpływ na krążenie krwi, do mięśnia dostaje się więcej substancji odżywczych (w tym tlenu). Sprzyja to regeneracji i rozwojowi umięśnienia, poprawia siłę oraz efektywność pracy. Krew nie tylko zwiększa transport niezbędnych składników, ale także usuwa wszelkie toksyny powstałe wskutek wysiłku. Ma to duży wpływ na regenerację. Elastyczne mięśnie pozwalają na wykonywanie dłuższej pracy, częstsze treningi i zapobiegają bólom po intensywnych ćwiczeniach. W efekcie muskulatura rozwija się prawidłowo, wzrasta siła i wytrzymałość organizmu, a trening może być bardziej intensywny.

Redukcja stresu

Podczas stresu mięśnie ulegają silnemu napięciu, szczególnie umiejscowione wzdłuż kręgosłupa. Przy długotrwałym lub bardzo silnym bodźcu stresogennym może doprowadzić do trwałego, nawykowego ich napinania, zwanego w psychologii „blokiem mięśniowym”, którego zadaniem jest tłumienie emocji (przy spiętych mięśniach ich dotarcie do mózgu jest utrudnione). Pod jego wpływem dana partia ciała staje się bardzo sztywna, twarda i nie podatna na ruch. W efekcie może to doprowadzić do trwałych deformacji układu kostnego, powodować nieustanny ból, wywołać miejscowy obrzęk lub otłuszczenie. Systematyczne rozciąganie zmniejsza napięcie mięśnia, dzięki czemu pies czuje się bardziej zrelaksowany, lepiej sypia i mniej ulega stresowi

Większy zakres ruchu

To chyba najbardziej znana z zalet regularnego stretchingu, która ma znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu ruchu. Polepsza równowagę, zwiększa stabilizację ciała i pozwala zaangażować większą liczbę włókien mięśniowych. W efekcie pozwala na wykonywanie intensywniejszych treningów, zmniejsza ryzyko kontuzji, ale przede wszystkim pozwala zachować prawidłową postawę ciała i uniknąć stanów bólowych w przyszłości.

 

Previous

Next